VIIVAN ALLE MUSTAA

Johda ihmistä, johdat tulosta.
Ja nautit elämästä.

Mitä johtaminen on?

Julkaistu

Mitä johtaminen on?

Mitä teet kun johdat?

Oletko koskaan miettinyt aidosti, mitä johtaminen on?

Johtaminen voidaan määritellä toiminnaksi, jonka tavoitteena on saada aikaan tuloksia ihmisten avulla ja ihmisten kanssa. Johtaminen ei ole henkilön ominaisuus, vaan työyhteisön jäsenten vuorovaikutuksen ja käyttäytymisen tulos.

Johtaminen on siis vuorovaikutusta. Sitä tapahtuu kommunikoimalla. Näin analysoiden johtaminen on ihmisten kohtaamista, viestintää ja vaikuttamista. Olemme varmasti samaa mieltä siitä, että jokainen ihminen viestii omalla yksilöllisellä tavallaan. Samoin jokainen ymmärtää viestit omalla tavallaan.

Johtajan tai esihenkilön onnistumisen ytimessä on selkeä itsetuntemus. Johtaaksesi muita on sinun on tunnettava itsesi. Ilman selkeää itsetuntemusta johtajana tai esihenkilönä toimiminen on vaikeaa.

Miksi johtajan itsetuntemus on tärkeää?

Jokainen ihminen on yksilö ja motivoituu erilaisista asioista. Jotta voit johtajana tai esihenkilönä onnistua, tulee sinun ensin vahvistaa luottamusta itseesi. Selkeä itsetuntemus luo vahvan pohjan omalle johtajuudellesi.

Tuntemalla itsesi ja johdettavasi osaat viestiä heille sopivalla tavalla. Tutkimusten mukaan tärkein yksittäinen työsuoritukseen vaikuttava tekijä on henkilön suhde lähimpään esimieheen. Tämä suhde, kuten kaikki ihmisten väliset suhteet, on tunnepohjainen. Kaiken yhteistyön perustana on tunne luottamuksesta. Yksilöllinen ja tilannekohtainen johdettavan kohtaaminen luo luottamusta ja arvostusta. Nämä puolestaan vaikuttavat motivoitumiseen ja sitä kautta työympäristöön ja -suoritukseen, joka parhaillaan voi nousta jopa 40%! 

Miten voin kehittää itseni ja muiden tuntemusta?

Voit aloittaa itsetuntemuksen kehittämisen kysymällä itseltäsi alla olevat kysymykset. Miten helposti pystyt vastaamaan alla oleviin kysymyksiin? Miten selkeitä vastaukset ovat Sinulle? o

  • Kuka minä olen ja mikä on minulle merkityksellistä?

  • Mikä minua motivoi työtehtävässäni?

  • Miksi työskentelen johtajana? Mikä on ydintehtäväni? Mitkä ovat oman johtajuuteni tavoitteet ja päämäärä?

  • Keitä johdan? Kuinka hyvin tunnen heidät? Miten johdan heitä?

  • Mistä tiedän onnistuneeni johtajana?

Todennäköisesti kysymys ”Kuka minä olen?” on kaikkein vaikein vastattava.

Itsensä ja toisten ymmärtämiseen on olemassa tehokkaita työkaluja. Yksi mielenkiintoisimmista on Resilienssiprofiili. Resilienssi käsitteenä on kykyä selvitä erilaisissa tilanteissa ja säilyttää onnistuneesti toimintakyky myös muutoksessa. Resilienssiprofiilia käytetään itsetuntemuksen ja muutosvalmiuden sekä -kyvykkyyden kehittämiseen erityisesti, kun muutos “iskee”. Resilienssiä kehittämällä on mahdollisuus kehittää muutosvalmiutta yksilö-, tiimi- ja organisaatiotasolla, joka suuntaa energiansa tehokkaasti mukautuessaan muutoksiin.

 Toinen mielenkiintoinen työkalu on DISC-analyysi. DISC-analyysia käytetään itsetuntemuksen ja viestinnän kehittämiseen. Se auttaa ymmärtämään paremmin ihmisten erilaisia toimintatapoja vuorovaikutustilanteissa. Avaintekijät DISC-analyysissä ovat sen neljä profiilia: hallitseva, vaikuttava, vakaa ja tunnontarkka. Jokainen henkilö sijoitetaan johonkin näistä profiileista. Mikään profiileista ei ole “parempi” tai “huonompi”, vaan sen sijaan profiili kuvaa yksinkertaisesti ihmisen käytöstä. Jokaisessa käytösmallissa on vahvuutensa sekä heikkoutensa.

 Ruotsalainen Thomas Eriksson on kirjoittanut monta mielenkiintoista kirjaa DISCistä ja vuorovaikutuksesta.

Blogimme pääviesti on ”pehmein keinoin koviin tuloksiin”

Pehmeydellä tarkoitamme empatiaa. Empatia tarkoittaa kykyä ymmärtää miten toinen ihminen kokee, eli kykyä asettaa itsensä toisen henkilön asemaan. Empaattisessa vuorovaikutuksessa henkilö ymmärtää toisen henkilön tunteet. 

Yhdessä itsetuntemus ja empaattisuus mahdollistavat yksilöllisen sekä tilannekohtaisen vuorovaikutuksen toteuttamisen itsesi ja johdettaviesi välillä. 

Koviin tuloksiin päästään valmentavalla johtamisella, jota voitaisiin nimittää onnistumisen johtamiseksi. Sen keskiössä on taito kehittää johdettavia sekä yksilöinä että ryhmänä. Kehitystä ei tapahdu ilman luottamusta ja arvostusta.

Näkemyksemme mukaan johtajan tai esihenkilön tärkein tehtävä on auttaa omaa joukkuettaan onnistumaan työssään tarjoamalla oikeaa apua ja tukea, jokaisena työpäivänä. Vastavuoroinen asia joukkueella on omalla työsuorituksellaan auttaa johtajaa tai esihenkilöä näkemään oman johtamisen lopputulos. Tuloksena on aktiivinen ja tuottava toimintaympäristö = paras mahdollinen tulos = VIIVAN ALLE MUSTAA.


Millaisia ajatuksia pääviestimme sinussa herättää? 

Seuraavassa blogissa tulemme käsittelemään suorituksen johtamista tarkemmin.

Muutosvalmius ja -kyvykkyys on työelämän ydintaitoja

Kartoitetaan tilanne

Kartoitetaan tilanne

Kehittäminen aloitetaan henkilökohtaisella resilienssi -kyselyllä, josta selviää henkilökohtaisen muutosvalmiuden ominaispiirteet.

Luodaan edellytykset

Luodaan edellytykset

Valmennuksessa käydään läpi henkilökohtaisen muutosvalmiuden ominaispiirteet, joista selviää yksilön tai ryhmän muutosvalmius. Valmennuksessa annetaan konkreettisia työkaluja muutosvalmiuden kehittämiseen ja käytäntöön vientiin.

Vahvistetaan kilpailuetua

Vahvistetaan kilpailuetua

Yritys saa muutosvalmiimmat yksilöt ja valitut ryhmät, jotka suuntaavat energiansa tehokkaammin muutoksessa. Lisäksi he ylläpitävät tarkoituksenmukaista toimintaa ja tuottavuutta sekä mahdollistavat ketterämmän organisaatiokulttuurin toteutumista.

Resilienssi

Jos mielenkiintosi organisaation muutosvalmiuden parantamista kohtaan heräsi, tietoa löytyy lisää. Resilienssi-palvelu tarjoaa avaimet ketterämpään ja tuottavampaan organisaatioon muutoksen kierteissä.

Tutustu Resilienssiin tästä
#Itsetuntemus
#luottamus
#henkilökohtainenreflektointi
#asiakaskokemus
#pehmeinkeinoinkoviintuloksiin
#resilienssi
#disc
#palautteenantaminenjapyytäminen
#asiakaskokemus
#kannattavakasvu

Asiakassuhteiden hallinta - voittava toimintatapa!

Lue lisää

Mikä on Viivan alle mustaa?

Lue lisää

Myynnin työntäminen on kuollut, eläköön asiakasymmärrys!

Lue lisää
Takaisin etusivulle